ירושות וצוואות

לחלק ירושה ועדיין להישאר אחים וחברים

מעשה בסכסוך בין שני אחים בגיל העמידה שהתגלגל לפתחו של דור ההמשך. סיפור שפירנס לא מעט עורכי דין ולבסוף נפתר, איך לא, בדרך השלישית. בגישור.

כאשר אמר מי שאמר "מרבה נכסים מרבה דאגה", הוא ידע על מה הוא מדבר. מה קורה כאשר שני אחים מקבלים בירושה הרבה מאוד נכסים מאביהם ולא ממש יודעים כיצד להתמודד עם החלוקה ביניהם?

תאור המקרה

משה ויצחק הם שני אחים אשר קיבלו בירושה מאביהם נכסים שונים. בחלק מהנכסים היה האח הבכור משה שותף בבעלות בחמישים אחוז כחלק מהשותפות העיסקית עם האב. בצוואה חילק האב את נכסיו שווה בשווה בין שני בניו. כך מצאו עצמם שני האחים שותפים עיסקיים בעל כורחם, כאשר בחלק מהעסקים למשה חלק גדול יותר. משה היה פעיל בעסקיו המשותפים עם אביו והיה זה שיצר את רוב הנכסים. אחיו, אשר נכנס כשותף עיסקי לחייו לא מצא חן בעיניו בסטטוס החדש שלו. כדי להימנע מעימותים הציע משה לאחיו לקנות את חלקו בעסקים בהם יש לו חלק גדול וזאת על ידי "החלפות" וכך להשאיר בידי אחיו נכסים אחרים בבעלותו המלאה. או אז החלו הסכסוכים בין השניים.

למרות חוות דעת שמאיות, החלו ההאשמות שהקשו על החלוקה. יצחק, האח הצעיר, טען כי אחיו סידר את אביהם במהלך ההתנהלות העסקית ביניהם, ובפועל גנב ממנו כספים. טענתו העיקרית היתה:"לא די בכך שגנבת את אבא, אתה רוצה לגנוב גם אותי?"

משה, פגוע כולו, טען שהוא זה שהרים את אביהם "על הרגליים", וכתוצאה מהפעילות העסקית שלו בשותפות, האב הצליח לצבור רכוש ואף לעזור כלכלית לבנו הצעיר כל השנים.

לתמונה נכנסו שני עורכי דין של שני הצדדים. השניים ניסו לסייע במשא ומתן, ולגשר בין הפערים, אלא שהעוצמות הרגשיות עיוורו את עיני הצדדים אשר סירבו לשתף פעולה. ההסלמה המשיכה והגיעה לאיומים הדדיים בתביעות משפטיות; שני האחים הפסיקו לדבר זה עם זה ולא שיתפו יותר האחד את השני בחיי המשפחה המורחבת שלהם.

למזלם, אדם הקרוב לשניהם הציע להם להסתייע בגישור.

הגישור

במהלך הגישור הבינו האחים ונשותיהם (גם הן, בהסכמה הדדית, השתתפו בגישור) עד כמה הקשר ביניהם חשוב להם, במיוחד לנוכח העובדה שהם לא נהיים צעירים יותר, והבריאות גם היא כבר לא משהו… המחשבה על כך שהם מזדקנים, ועלול להיווצר מצב שיקרה משהו לאחד מהם (כן, גם מוות היה ברקע) והאחים יהיו ברוגז ביניהם, הטרידה במיוחד את משה הבכור.

כאשר הבינו כולם שהמשפחתיות הינה חלק מהצרכים שלהם, אפשר היה להתקדם ולהסכים על חלוקת הרכוש בצורה מכובדת. הסדר גישור נחתם, כל תנאיו מולאו על ידי האחים והשלום חזר לחיק המשפחה.